سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر و اهمیت نقشه ی سایت یا سایت مپ sitemap در بهینه سازی سایت

نقشه ی سایت - سایت مپ - sitemapتاثیر و اهمیت نقشه ی سایت یا سایت مپ sitemap در بهینه سازی سایت

اگر شما از جمله کسانی باشید که در زمینه ی سئو سایت فعالیت دارند، حتما تاکنون اسم نقشه ی سایت یا سایت مپ را شنیده اید. در واقع از میان انواع فاکتورها و ترفندهای موثر در سئو برای بهینه سازی سایت ها، گاهی تنها فاکتورنقشه ی سایت یا sitemapنادیده گرفته می شود. علی رغم چیزی که بسیاری فکر می کنند ، سایت مپ از جمله نکات بسیار مهم در سئو و بهینه سازی سایت در نظر گرفته می شود. در واقع سایت مپ نقشه ای از سایت روی صفحه ای مجزا است که ساختار کلی طراحی سایت و بخش های مختلف آن و لینک هایی که در میان صفحات آن و … موجود می باشد را نشان می دهد. به روز بودن نقشه سایت در واقع به عنوان شیوه ارتباطی با موتورهای جستجو بسیار مهم است. این فایل در کنار فایل robots.txt که بیانگر فایل هایی است که موتورهای جستجو نباید ایندکس نمایند، تشکیل یک ساختارمنسجم می دهند. در حقیقت نقشه سایت به موتورهای جستجو اعلام می کند کدام بخش های موردنظر از سایت را ایندکس و بهتر شناسایی نماید.

کاربرد نقشه ی سایت در موارد مختلف

با توجه یه سیر طبیعی سئو متوجه خواهیم شد که نقشه ی سایت پدیده ی نسبتا نوظهور و تازه ای نیست بلکه همیشه به عنوان بخشی از المان های ساخت سایت محسوب شده و با رویکرد جدید موتورهای جستجوی مختلف درباره نقشه سایت، امروزه از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است. باید به این نکته نیز توجه داشت که صد البته از دیدگاه سئو سایت، باید علاوه بر سایت مپ های متداول قدیمی (همانند یاهو و MSN که هنوز از فرمت های استاندارد html بهره می برند) نقشه سایت گوگل با فرمت XML که به نسبت متفاوت با HTML می باشد را نیز به کار گرفت که این خود برای تجربه کاربری نیز مناسب تر خواهد بود.

با توجه به این که امروزه تنها نقشه ی سایت از نوع جدید بیش تر متداول است ، در پاسخ به این سوال که چرا هر دو نقشه سایت ضروری است، باید گفت که یکی برای کاربران و دیگری برای خزنده های موتورجستجو در نتیجه این نکته قابل توجه خواهد بود که استفاده از دو نقشه سایت، محتوای تکراری مسحوب نشده و لذا از نظر گوگل موجب جریمه شدن سایت نخواهد گردید.

دلیل استفاده از نقشه سایت

دلایل مختلفی برای استفاده از نقشه ی سایت در انواع طراحی سایت ها ذکر می شود ، از جمله آن ها این که مزایای کاربرد نقشه سایت در سئو سایت، علاوه بر این نکته که همانند یک کلید راهنمای برای نمایش بهتر سایت توسط موتورهای جستجو می گردد، بلکه فرصتی را برای موتورهای جستجوی مختلف فراهم و ایجاد می کند تا فورا از تغییرات اعمال شده در هر بخش سایت مطلع گردند و سعی در ایندکس نمودن آن کنند. البته نباید با داشتن یک سایت مپ ساده ، انتظار ایندکس فوری این تغییرات در موتورهای جستجو را داشته باشیم ولی بای این حال حتما در مقایسه با زمانی که طراحی وب سایت فاقد نقشه سایت است ، به نسبت سریعتر این تغییرات ایندکس خواهند گردید.

نقشه ی سایت کافی نیست!

نقشه ی سایت نیز از جمله موارد مختلفی است که اگرچه برای بالا بردن رتبه ی سایت در موتورهای جست و جو لازم است ، اما باید توجه کرد که به هیچ عنوان استفاده از آن کافی نبوده و تنها گوشه ای کوچک از سئو داخلی یا on-page سایت محسوب می گردد. در عین حال با وجود نقشه سایت، تکیه بر لینک های داخلی برای سئو و سرازیر ساختن ترافیک و موتورهای جستجو به سایت تا حدود زیادی کمتر شده و در نتیجه کمک بزرگی در تعمیر و تشخیص لینکهای داخلی شکسته خواهد بود . از یاد نبرید که در صورتی که لینک داخلی به صفحه ای شکسته باشد و یا این که صفحه ی مورد اشاره اش در دسترس نباشد و قادر به شناسایی آن نباشیم، شکی نیست که با تکیه بر نقشه سایت به نسبت ساده تر به رفع و تشخیص خطاهای لینک های داخلی خواهیم پرداخت.

طراحی سایت ارزان face3.ir